مقالات

انواع لودر و کاربرد آنها : ۳ کاربرد مهم لودر که نمی دانستید!

انواع لودر و کاربرد آنها : 3 کاربرد مهم لودر که نمی دانستید! » مقالات » loader 10 » همیار ماشین آسیا » نماینده انحصاری شرکت SDLG » انواع لودر

انواع لودر و کاربرد آنها : ۳ کاربرد مهم لودر که نمی دانستید!

لودر با چرخ لاستیکی

چرخ بزرگ لاستیکی به این نوع لودر قدرت تحرک فراوان می بخشد. سرعت این لودر ها در شاهراه به ۲۵ مایل در ساعت (۴۰ کیلومتر در ساعت) می رسد. فشار وارد بر زمین کم بوده و می توان این فشار را با تغییر اندازه و باد لاستیک تغییر داد با اینهمه آسیب پذیری این لاستیکها در موقع کار در زمین های دارای سنگ های تیز (یا محلهایی که در اثر انفجار سنگ به صورت تیز و دندانه دار در آمده اند)‌ باعث بریده شدن لاستیک می گردد و استفاده از آن را در این نوع زمین ها محدود می کند.

در زمین های مرطوب (خیس) نیز کار کردن با آن نسبتاً مشکل است البته زنجیرهای سیمی مخصوص جهت حفاظت لاستیک ها وجود دارد که می توان برای ازدیاد اصطکاک لاستیک ها و زمین آنها را بکار برد.

لودر مفصلی دارای نوعی شاسی است که این شاسی بین محور چرخهای عقب و جلو مفصل شده است این حالت مفصلی قدرت مانور و شعاع گردش ماشین را نسبت به شاسی های ثابت (غیر مفصلی) زیاد می کند. فرمان و کنترل هیدرولیک برای لودر ها موجود می باشد.

انواع لودر و کاربرد آنها : 3 کاربرد مهم لودر که نمی دانستید! » مقالات » loader 3 » همیار ماشین آسیا » نماینده انحصاری شرکت SDLG » انواع لودر

تخمین میزان کار ، قاعده ۹۰۰۰

میزان کار لودر معمولاً از روی ظرفیت جام و سیکل لودر تخمین زده می شود. با اینهمه گاهی اوقات قاعده ای بنام قاعده ۹۰۰۰ بکار برده می شود بر اساس این قاعده در بارگیری از یک دپو (توده خاکریزی شده) یک لودر لاستیک دار با راندمان ۱۰۰% در ازاء ۲۰۰۰ ساعت کار سالیانه قادر به بارگیری ۹۰۰۰ تن در سال بازاء هر قوه اسب توان موتور می باشد.

برای استفاده از این قاعده باید یک ضریب راندمان کار در نظر گرفت بعلاوه اگر قسمتی از وقت لودر برای سایر امور (از قبیل پاک کردن سطح کار و …) صرف شود باید یک ضریب کاهش (یا ضریب کاهش مربوط به شرایط کار)‌ نیز بکار برد. برای دقت بیشتر یک ضریب دیگر هم برای جبران وقت تلف شده جهت یافتن کامیون ها و وسائط نقلیه ناقل خاک در نظر گرفته می شود.

بنابر این مثلا در مورد لودر با ضریب راندمان ۷۵%‌ و ضریب شرایط کار ۷۰% و ۹۰% زمان صرف شده برای پیدا کردن محل کامیون ها ، میزان تولید برابر خواهد بود با:
۹۰۰۰*۰.۷۵*۰.۷۰*۰.۹۰=۴۲۵۲ تن در سال بازاء هر قوه اسب

پس از تعیین قدرت موتور لودر بر حسب نیاز حجم جام با توجه به قدرت مزبور و بار مجاز لودر و وزن مواد تعیین می گردد. در ضمن در تعیین حجم جام باید به مشخصات کامیون ها نیز توجه داشت.

انواع لودر و کاربرد آنها : 3 کاربرد مهم لودر که نمی دانستید! » مقالات » loader 5 » همیار ماشین آسیا » نماینده انحصاری شرکت SDLG » انواع لودرانواع لودر و کاربرد آنها : ۳ کاربرد مهم لودر که نمی دانستید!

لودر با چرخ های زنجیری

بطور کلی این نوع لودر ها همانند لودر های با چرخ لاستیکی عمل می کنند منتها فشار کم وارد از آنها بر زمین باعث می شود که لودر های با چرخ زنجیر بتوانند در زمین هایی کار کنند که قابل استفاده برای لودر های لاستیک دار نیستند. اصطکاک زیاد آنها با زمین باعث می شود که آنها بتوانند منتهای استفاده را از قدرت موتور در کندن زمین بنمایند. و چون زنجیر دارند در هنگام کار در مناطق دارای سنگهای تیز خطر پاره شدن لاستیک در بین نمی باشد.

لودر های زنجیر دار قادر به حرکت بر روی سطح های با شیب جانبی ۳۵% می باشند. در صورتی که این رقم در مورد لودر چرخ لاستیکی ۱۵% است. همچنین لودر زنجیر دار از شیب ۶۰% می تواند بالا برود در حالیکه این رقم برای لودر لاستیک دار در حدود ۳۰% محدود می شود.

سرعت لودر زنجیر دار خیلی کمتر از لودر دارای لاستیک بوده و بهمین علت در مواردی که فواصل حمل مواد و بازگشت به محل بارگیری زیاد باشد راندمان این ماشین نسبت به نوع لاستیک دار پایین می باشد.

انواع لودر و کاربرد آنها : 3 کاربرد مهم لودر که نمی دانستید! » مقالات » loader 8 » همیار ماشین آسیا » نماینده انحصاری شرکت SDLG » انواع لودر

تخمین میزان کار

روش کار تخمین نظیر روشی است که در مورد لودر لاستیک دار شرح داده شد. در مورد این ماشین ها سیکل پایه ۳۵/۰ دقیقه پیشنهاد می شود. زمان سفر از روی جداول مخصوصی تعیین می شود که نمونه ای از آن در شکل (۵-۲) به نظر می رسد. عوامل تصحیح نظیر مقادیر پیشنهادی برای لودر لاستیک دار می باشد.

بیل لودری – بیل راست

بیل راست را معمولاً در ایران لودر می نامند. هر عملیات خاکبرداری پس از اینکه بولدوزر خاکها را هل داد و پوک کرد معمول ترین کار بارگیری با لودر می باشد. برای کارهای متعدد باکت های مختلف به لودر وصل می شود. مثلاً برای حمل چوب ، جعبه گیره دار ، برای حمل مواد سبک ، توری بزرگ و … استفاده می شود. لودر ماشین چند کاره است.

که می تواند برای کشتی بارگیری کند یا کشنده و هل کننده باشد. می تواند گود برداری زمین های بیلی و نرم و نیمه کلنگی را انجام دهد. معمولاً دارای دندانه های قابل تعویض می باشد. دارای قدرت حدود ۵۰ تا ۵۰۰ اسب می باشد. در ایران بترتیب سرویس دهی مارکهای : کماتسو ، کاترپیلار ، O,K ، لیمبر ، اطلس ، ولو (ساخت ایران) کار می کنند.

انواع لودر و کاربرد آنها : 3 کاربرد مهم لودر که نمی دانستید! » مقالات » loader 4 » همیار ماشین آسیا » نماینده انحصاری شرکت SDLG » انواع لودر

سایر انواع لودر ها و حفار ها

حفار ها عبارتند از خندق کن ها ، ماشین های لاروب و اسکریپر. این نوع ماشین های حفار به استثناء لاروب و اسکریپر تلفیقی هستند از یک قسمت انتهای برنده و یک تسمه نقاله جهت حمل مواد حفاری شده به ماشین های حمل مواد نظیر کامیون ها.
تسمه های نقاله جفتی هم به کار برده می شود تا امکان بار زدن ماشین را از هر دو طرف حفار تأمین نمایند.

لودر با تسمه نقاله

این ماشین شامل سر حفار و یک سیستم تسمه نقاله می باشد. معمولاً این دستگاه را توسط یک یا چند تراکتور به محل حفاری حمل می کنند. هر چند گاهی اوقات این ماشینها دارای موتور حرکت نیز هستند.

این نوع ماشین ها در شرایط مطلوب قادر به حفاری به میزان تا چندین هزار متر مکعب مواد در ساعت می باشند.

ماشین های لاروب

این ماشین ها برای حفاری در زیر آب بکار می روند. لاروب را برای حفاری در خارج از آب نیز می توان بکار برد. بشرط اینکه آب موجود ذرات خاک را بصورت اشباع شده در آورده باشد. حمل مواد معمولاً بصورت تلمبه کردن مواد معلق در آب و حمل آنها توسط لوله به محل تخلیه انجام می گیرد.
بواسطه مسائل مربوط به حفظ محیط زیست باید توجه داشت که آب های خارج از محوطه عملیات بر اثر حفاری و حمل آلوده نگردد.

اداره کار

شامل مسائل زهکشی ، قابلیت دسترسی به محل کار ، شرایط سطح کار و شرایط جبهه حفاری می شوند. تعیین موضع اپتیمم کامیون ها نسبت به لودر مورد لزوم است تا اینکه حداقل اتلاف وقت واقع شود.

در حین کار با مواد چسبنده معمولاً استفاده از یک جام چند پارچه مؤثر تر از جام یک پارچه (صلب) می باشد. میزان تولید در مواد سخت معمولاً با انفجار مواد قبل از بارگیری بالا می رود.

انواع لودر و کاربرد آنها : 3 کاربرد مهم لودر که نمی دانستید! » مقالات » loader 2 » همیار ماشین آسیا » نماینده انحصاری شرکت SDLG » انواع لودر
بکهولودر

این ماشین آلات درواقع لودرهای کوچکی هستند که درپشت خود یک بیل مکانیکی دارند وبرای کارهای سبک استفاده میشوند کلیه مشخصات عمومی آنها مانند لودرها وبیل های مکانیکی است به دلیل دوکاره بودن این ماشین دربسیاری ازپروژه ها ی کوچک ازاین وسیله استفاده میشود بخصوص اگرپروژه مربوط به کندن خندق باشد
همانطورکه گفته شد درقسمت این ماشین یک بیل مکانیکی وجود دارد قدرت این بیل نیزبراساس زاویه آن بازمنین وشعاع عملکردبازوها فرق میکند شرکتهای سازنده براساس نوع ماشین آلات نمودارهایی مبنی برقدرت بیل درحالات مختلف ارائه میدهند .

انواع لودر و کاربرد آنها : 3 کاربرد مهم لودر که نمی دانستید! » مقالات » loader 1 » همیار ماشین آسیا » نماینده انحصاری شرکت SDLG » انواع لودر

همیار ماشین آسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *