مقالات

لودر چیست؟ با این ماشین قدرتمند و شماره ۱ آشنا شوید!

لودر چیست؟ با این ماشین قدرتمند و شماره 1 آشنا شوید! » مقالات » loader 9 » همیار ماشین آسیا » نماینده انحصاری شرکت SDLG » لودر چیست

لودر چیست؟ با این ماشین قدرتمند و شماره ۱ آشنا شوید!

 

لودر عبارتست از تراکتوری که در قسمت جلوی آن جامی که به طور هیدرولیکی قابل کنترل است نصب شده است. لودر را در دو نوع می سازند چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری.
ولی امروزه عموماً لودر ها از نوع چرخ لاستیکی می باشد که دارای سرعت مانور پذیری بیشتری می باشند. از نظر سوخت نیز لودرها در دو دسته گازوئیلی و بنزینی طبقه بندی می شوند.

مکانیزم حرکت جام لودر هیدرولیکی بوده و شامل تلمبه موتوردار مخزن روغن و سیستم کنترل می باشد. ظرفیت لودر ها بین ۷۶/۰ متر مکعب الی ۴ متر مکعب بسته به کوچکی و بزرگی جام و قدرت آن تغییر می کند.

بسیاری از این ماشین ها به خصوص نوع زنجیردار آن خیلی شبیه به تراکتور می باشد عوامل مؤثر در سرعت و قدرت قابل استفاده در مورد لودر و تراکتور مشترک هستند. این عوامل نظیر اصطکاک غلطشی و مقاومت شیب و … است. بنابر این در این فصل فرض می کنیم که لودر در زمین سخت و مسطح فعالیت می کند و در این حالت می توان از عوامل مذکور چشم پوشی کرد.

لودر چیست

لودر چیست

لودر چیست

لودر چیست؟ با این ماشین قدرتمند و شماره ۱ آشنا شوید!

موارد استعمال

به طور کلی لودر ها قادرند کارهای مختلفی را که در چهار دسته زیر خلاصه می شوند انجام دهند:

۱- بارگیری ماشین آلات حمل مواد خاکی:

با لودر می توان مواد خاکی نظیر شن ، خاک معمولی ، سنگ شکسته ، پس مانده کارخانجات و واحدهای صنعتی و غیره را داخل کامیون و تریلی ریخته و آنها را پر کرد.

۲- بلند کردن بار و انتقال آن:

در کارهای ساختمانی با لودر می توان مصالح بنائی از قبیل آجر ، بلوک بتنی ، پیش ساخته شده و غیره را در محوطه کارگاه حمل و جابجا نمود.

۳- خاکبرداری:

در کارهای خاکبرداری ساختمان ها بخصوص گودبرداری زیرزمین بنا ها بسیار سودمند تشخیص داده شده است زیرا کندن و جابجا نمودن خاک و انباشته و بارگیری کردن آن با لودر سریع تر از کار با سایر ماشین آلات صورت می گیرد.

۴- تمیز کردن قشر سطحی زمین کارگاه:

در زمین هایی که جنس آن زیاد سخت نبوده و تا حدودی نرم باشد از لودر جهت کندن و تمیز کردن محل کار استفاده می کنند. باید توجه داشت که با مجهز کردن لودر و تعویض جام آن می توان کارهای مختلفی که بیل مکانیکی ، بولدوزر ، و تا حدودی اسکریپر انجام می دهد اجرا نمود.

به علاوه در تخریب آسفالت خیابان ها جهت تجدید بنای آن می توان از لودر های با جام و دندانه دار استفاده نمود. در مواقعی که ضخامت آسفالت زیاد باشد بهتر است لودر را با خراشنده ای (Ripers) که به پشت آن بسته می شود کامل نمود بدین ترتیب هم می تواند زمین را بکند و هم بارگیری نماید.

 

لودر چیست؟ با این ماشین قدرتمند و شماره 1 آشنا شوید! » مقالات » loader 7 » همیار ماشین آسیا » نماینده انحصاری شرکت SDLG » لودر چیست

لودر چیست

ظرفیت جام

ظرفیت جام لودر به طریق غیر از جام جرثقیل و دراگلاین تعیین می شود ظرفیت اسمی جام در مورد لودر عملاً مساوی با حجم مواد حفاری گود شده (heaped volume) در جام لودر با در نظر گرفتن استانداردهای مؤسسه Society of Automotive Enginears است.

این حجم بر حسب یارد مکعب (متر مکعب)‌ است. Lcy بیان می شود و برای تبدیل آن به حجم مواد در محل دو نوع تصحیح باید در ظرفیت جام به عمل آورد. عامل اول توسط ضریب راندمان جام که برای تبدیل ظرفیت اسمی جام به متوسط مواد سست موجود در هر محموله جام بیان می شود.
ضریب دوم برای تبدیل حجم مواد سست به حجم مواد در محل حفاری (BCY) بکار می رود.

ولی جام هایی که بیش از سایر جام ها مورد استفاده قرار می گیرد دارای حجم بین ۲ تا ۵ یارد مکعب می باشد. دو نوع جام وجود دارد. یک نوع جام یکپارچه و دیگری چند پارچه. جام چند پارچه انعطاف پذیری بیشتری نسبت به جام یکپارچه دارد چون می توان آن را مانند کلامشل مورد استفاده قرار داد. علاوه بیل بار کن الحاقات زیادی به انتهای ماشین لودر می توان متصل نمود نظیر بالابر (فورک لیفت) ، بیل معکوس ، تیغه های برف روب و … .
بعضی انواع لودر بصورت پاشن دوگانه لودر و بیل معکوس ساخته شده اند.

لودر چیست

بار مجاز در حین عملیات

تحت استاندارد SAE بار مجاز لودر با چرخ لاستیکی در حین عملیات نباید هیچگاه از ۵۰% بار استاتیک واژگونی در حالیکه لودر در حال گردش کامل است تجاوز کند. این مقدار برای لودر با چرخ زنجیری ۳۵% بار استاتیک واژگونی می باشد. البته بار واژگونی را می توان با استفاده از سربار یا افزودن ملحقات بر انتهای ماشین بالا برد و لذا مشاهده می شود که وزن ماشین هم علاوه بر قدرت بالا بردن بار در تعیین حجم جام مؤثر است.

لودر چیست

انتخاب لودر

برای انتخاب لودر جهت یک کار بخصوص باید عوامل مختلفی را در نظر داشت بعضی از این عوامل عبارتند از: میزان متوسط و ماکزیمم مقدار مواد حفاری با بارگیری مورد نظر، نوع مواد بارگیری ، وسعت میدان مورد لزوم جهت بار کردن یا بار اندازی ، ظرفیت و ارتفاع باربند کامیون و ….

لودر چیست

همیار ماشین آسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *