مقالات

نحوه کار موتورهای دیزلی

نحوه کار موتورهای دیزلی » مقالات » Yanmar 6LY 0023 small qULaff » همیار ماشین آسیا » نماینده انحصاری شرکت SDLG » نحوه کار موتورهای دیزلی

موتور دیزلی:

موتور دیزلی بر اساس نحوه کارکردن به دو دسته موتورهای ۴ زمانه و ۲ زمانه تقسیم می شوند. لیکن در هر دوی این موتورها چهار عمل اصلی انجام می گردد که عبارتند از مکش یا تنفس – تراکم – انفجار و تخلیه. اما بر حسب نوع موتورها ممکن است این مراحل مجزا و یا به صورت توام انجام گیرند.

نحوه کار موتورهای دیزلی

نحوه کار موتورهای دیزلی

سیکل موتورهای دیزل چهارزمانه :   

زمان تنفس:

پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایین ترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت می کند در این زمان سوپاپ تخلیه بسته است و سوپاپ  هوا باز است. با پایین آمدن پیستون یک خل نسبی در سیلندر ایجاد می شود و هوای خالص از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر می گردد. در انتهای این زمان سوپاپ هوا بسته شده و هوای خالص در سیلندر حبس می گردد.

زمان تراکم :

پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت می کند و در حالی که هر سوپاپ بسته است (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم می گردد و نسبت تراکم به ۱۵ تا ۲۰ برابر می رسد. فشار داخل سیلندر تا حدود ۴۰ اتمسفر بالا می رود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود ۶۰۰ درجه سانتی گراد می رسد.

نحوه کار موتورهای دیزلی » مقالات » Hamyar Machine Asia SDLG Diesel Motors 1 » همیار ماشین آسیا » نماینده انحصاری شرکت SDLG » نحوه کار موتورهای دیزلی

نحوه کار موتورهای دیزلی

زمان قدرت :

در انتهای زمان تراکم در حالی که هر دو سوپاپ هم چنان بسته اند و پیستون به نقطه مرگ بالا می رسد مقداری سوخت روغنی (گازوییل) به درون هوا فشرده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده می شود و ذرات سوخت در اثر این درجه حرارت زیاد محترق می گردند. پس از خاتمه تزریق سوخت عمل سوختن تا حدود ۳/۲ از زمان قدرت ادامه پیدا می کند.

فشار زیاد گازهای منبسط شده (به علت احتراق) پیستون را به طرف پایین و تا نقطه مرگ پایین می راند. حرکت پیستون از طریق شاتون به میل لنگ منتقل می شود و موجب گردش میل لنگ می گردد. در این مرحله حرارت گازهای مشتعل شده به ۲۰۰۰ درجه سانتی گراد می رسد و فشار داخل سیلندر تا حدود ۸۰ اتمسفر افزایش می یابد.

نحوه کار موتورهای دیزلی

 زمان تخلیه :

با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین در مرحله قدرت، سوپاپ تخلیه باز می شود و به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه می دهد سیلندر را ترک کند. پس پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت می کند و تمام گازهای سوخته را بیرون از سیلندر می راند. در پایان پیستون یک بار دیگر به طرف پایین حرکت می کند و با شروع زمان تنفس سیکل جدیدی آغاز می گردد.

نحوه کار موتورهای دیزلی » مقالات » Hamyar Machine Asia SDLG Diesel Motors 3 » همیار ماشین آسیا » نماینده انحصاری شرکت SDLG » نحوه کار موتورهای دیزلی

نحوه کار موتورهای دیزلی

تفاوت موتور های دیزلی و موتور های بنزینی:

یک موتور بنزینی مخلوط هوا و گاز را مکش می کند و آن را متراکم می کند و بعد مخلوط را با جرقه مشتعل می کند. یک موتور دیزلی فقط هوا را می گیرد و آنرا متراکم می کند و بعداً سوخت را به داخل هوای متراکم تزریق می کند . گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب مشتعل شدن خود به خودی سوخت می شود .

نسبت تراکم موتور های بنزینی۸:۱ تا ۱۲:۱ است، در حالیکه نسبت تراکم موتور های دیزلی ۱۴:۱ به بالا مثلاً ۲۵:۱ است . نسبت تراکم بالای موتور های دیزلی منجر به بهتر شدن بازده می گردد.

نحوه کار موتورهای دیزلی

موتور های بنزینی معمولاً از کاربراتور استفاده می کنند که هوا و سوخت را قبل از ورود به داخل سیلندر مخلوط می کند یا دریچه تزریق سوخت دارند که فقط سوخت را پیش از مرحله مکش می پاشد(بیرون سیلندر). موتور های دیزل از تزریق سوخت مستقیم استفاده می کنند یعنی سوخت را مستقیماً به داخل سیلندر می پاشند .

نکته مهم درباره موتور دیزلی:

توجه کنید که موتور های دیزل شمع ندارند . آنها هوا را می مکند ( مکش می کنند ) و آنرا متراکم می کنند. سپس سوخت را مستقیماً به داخل محفظه احتراق تزریق می کنند ( تزریق یا پاشش مستقیم) .

در نتیجه گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب مشتعل شدن سوخت در یک موتور دیزل می شود. در بخش بعدی ما مرحله تزریق سوخت دیزل را بررسی خوایم کرد.

نحوه کار موتورهای دیزلی » مقالات » Hamyar Machine Asia SDLG Diesel Motors 5 » همیار ماشین آسیا » نماینده انحصاری شرکت SDLG » نحوه کار موتورهای دیزلی

نحوه کار موتورهای دیزلی

سیستم سوخت رسانی کامانریل (CRI) :

این سیستم نوع جدیدی از سوخت رسانی می باشد که بر خلاف سیستم های ردیفی ساده که بالاترین فشار پاشش در آنها حدودا ۲۵۰-۲۴۰ بار می باشد ، کمترین فشار در آن ۴۰۰ بار است که اگر دستگاه تحت فشار قرار گیرد تا ۱۲۰۰ بار افزایش پیدا خواهد کرد.
در مقاله های آینده با سیستم سوخت رسانی کامانریل بیشتر آشنا خواهیم شد.

نحوه کار موتورهای دیزلی » مقالات » Hamyar Machine Asia SDLG Diesel Motors 2 » همیار ماشین آسیا » نماینده انحصاری شرکت SDLG » نحوه کار موتورهای دیزلی

نحوه کار موتورهای دیزلی

تولید کننده موتور های دیزلی در دنیا:

از جمله تولیدکننده های بزرگ موتور های دیزلی می توان به برند هایی همچون: کمنز ، دوسان ، دوئیس ، ایسوزو ، پرکنز ، کاترپیلار ، هیوندای و … اشاره کرد که شرکت های دوسان ، کاترپیلار و هیوندای خود تولید کننده ماشین آلات راهسازی هستند و دستگاه هایی همچون بیل مکانیکی ، لودر و  قطعات چکش هیدرولیکی تولید می کنند.

شما میتوانید جهت خرید لودر وارد فروشگاه ما شده و از بین لودرهای موجود ماشین خود را انتخاب کنید.

نحوه کار موتورهای دیزلی

نوشته نحوه کار موتورهای دیزلی اولین بار در همیار ماشین آسیا پدیدار شد.

همیار ماشین آسیا

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *